Realis

Friday, July 29, 2011

|Padang Besar


Assalamualaikum. Selamat datang ke Padang Besar!!! Ini destinasi kami selepas Felda Chuping. Padang Besar adalah bandar sempadan  dan titik penggabungan di antara dua negara iaitu Thailand dan Malaysia. Ramai rakyat Malaysia melawat ke Thailand melalui tempat ini dan begitu juga untuk rakan-rakan Thai bertujuan untuk membeli-belah, berniaga atau melancong.

Di sini, stesen keretapi mempunyai platform yang sangat panjang dikendalikan oleh Malaysia dan Thailand. Selain daripada tempat pemeriksaan imigresen dan beberapa papan tanda, anda mungkin sukar untuk membezakan di mana sempadan antara dua negara ini terletak kerana budaya antara kedua-dua belah pihak seakan-akan sama. Selain daripada landasan keretapi, Pekan Siam adalah syurga membeli-belah serta tawar-menawar bagi pemburu tekstil, pakaian, kraftangan, makanan, buah-buahan dan cenderamata.

Jika anda ingin ke sini, cara yang paling mudah untuk sampai ke Padang Besar adalah dengan menaikil KTM semalaman Express Langkawi dari Stesen Sentral, Kuala Lumpur. Keretapi  ini berangkat setiap hari pada kira-kira 0800 menuju ke arah Padang Besar, satu perjalanan yang mengambil masa kira-kira 10 jam. Sanggup? Jika tidak, cuba anda memandu sendiri dari Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS), mengambil jalan keluar melalui Changlun dan mengambil lebuh raya Changlun-Kuala Perlis ke Kangar. Dari Kangar, terus di laluan menuju ke arah Padang Besar. Perjalanan mungkin mengambil masa kira-kira 7 jam. Selamat memandu aku ucapkan. Pengalaman berada di sini tidak dapat aku lupakan. Suasana ketika itu seperti anda berada di Thailand. Pertembungan dua budaya dan cara hidup berbeza tetapi mempunyai satu persamaan. 

8 comments:

  1. memang best...leh beli jersi..hehe

    ReplyDelete
  2. Jaohhhhh gila. ari tu gua dri Ktn ke Pdg Bsar sikit punya lama drive. Kebas2 bontot gua beb! HAHHA.

    PENGALAMAN PERTAMA PUASA!

    ReplyDelete
  3. @Nizam Ijam: yup klu laki mmg g sni tok bli jersi. pandai pilih kdai dpt la brg ok n murah

    ReplyDelete
  4. @nurulhuda 329: jom g same nk? ngeh2 juz kidding^^

    ReplyDelete
  5. Pernah sampai sana tapi masa tue umur baru 12 tahun. sekarang nie x tau la macam mane perubahannya setelah berbelas tahun x pergi , mesti dah maju kan..

    *salam kenal, amy singgah dan follow sini.jom ke belog amy http://www.sinarraudah.com/2011/08/biskut-raya-tart-nenas-panas-ifa-raziah.html

    ReplyDelete
  6. pernah g skali dulu ..

    lama dh ..huhu

    slm:)

    ReplyDelete
  7. dari stesen keretapi ke tempat membeli belah kat padang besar tu jauh tak..

    ReplyDelete